A reklámok egyetlen feladata az, hogy rábírják a vásárlót egy-egy termék megvételére.
Az egyik fajta reklám, amikor valamilyen kozmetikumot próbálnak eladni. Ilyenkor legtöbbször vizuális úton vágják át a vevőt, aki csak azt látja, hogy azzal a csodálatos szemránckrémmel, már három hét alatt búcsút mondhat a szarkalábainak, ezt pedig egy fiatal, 20-25 éves modell hirdeti, akinek alapvetően is szép a bőre, de bőven ki van mellé még retusálva is.
Van az imázsos mellérendelés, ilyenkor látsz mondjuk egy boldogan mosolygó családot, akik sült csirkét esznek, vagy valaki leül egy kényelmesnek látszó fotelbe, és jólesően elmajszol egy tábla csokoládét. Ezeket a képeket összekötik a reklámozott termékkel, amik a tudatalattidban összekapcsolódnak.
Miért hisszük el mégis ezt a sok dolgot, ha valójában valahol mélyen tudjuk, hogy nem igaz. Szerintem azért, mert az ember nagyon el akarja hinni. Lelapul mindig a hajad, és utálod, erre leülsz a TV elé, látsz egy elképesztő fényes, dús hajú modellt, aki a legújabb szilikonmentes sampont ajánlja, te meg megörülsz, hogy ez az, ami kell neked.
Végül is mi okod lenne kételkedni? A kutatók hónapokig fejlesztették, klinikailag tesztelték, a megkérdezettek 99,98 %- a elégedett a termékkel, és náluk elérte a hatását, miért pont nekünk ne váljon be.
Néha azért, hogy nyomatékosítsák benned, hogy az ő reklámjuk főszereplője a legjobb, más, szerintük rosszabb termékeket, negatív példaként állítanak be. Ez több országban ütközik a médiatörvénnyel, de nálunk még mindig műsoron tartanak ilyet, azzal az indokkal, hogy valami azonos hatóanyag tartalommal rendelkezik, de olcsóbb, ezek után ki az a hülye aki a másikat veszi meg, de őszintén?!
Esetleg, ha film közben kiszaladnál a konyhába, akkor sem kell félned, minden érdekes dolgot hallani fogsz, ugyanis a törvény és a büntetések ellenére még mindig elképesztő hangosak a szünetekben elhangzó reklámok.
Szabó Dóri